soal-soal usbn tahun lalu mapel bahasa daerah jawa


Pesawat Latih TNI AU Ceblok ing Malang
Pesawat latih Super Tucano TNI Angkatan Udara Skuadron 21 Pangkalah Udara (Lanud) Abdurrachman Saleh nyebloki omah ing Jalan Laksda Adi Sucipto, Nomer 12, Kelurahan Blimbing Malang , Rebo(10/2). Kurban tiwas saka pihak sipil yaiku Erna Wahyuningtyas lan Nur merga kebrukan tembok lan keceblokan bathang pesawat. Wondene saka pihak militer kang dadi kurban yakuwi pilot Mayor Penerbangan Ifi lan teknisi Sersan Mayor Saiful. Komandan Lanud Abdurrachman Saleh Marsekal Pertama Djoko Senoputro ngandharake pesawat latih iku ngalami kacilakan nalika lagi dijajal mabur. Adhedhasar katrangan seksi mata sadurunge ceblok mesin pesawat mati. Pilot lan capilot trengginas mencolot metu nganggo parasut nanging tetep ora ngukup.
1.        Apa irah-irahan saka teks artikel kasebut?
a.         pesawat latih tni au ceblok ing malang
b.        super tucano tni aangkatan udara
c.         pangkalan udara (lanud) abdurrachman saleh
d.        latihan pesawat tni au
e.         pesawat ceblok ing malang
Museum Diponegoro
Museum iki manggon ing Magelang, persis ing jalan Diponegoro no. 1. Gedhunge manggon ing sisih kiwa pendhapa karesidenan Kedu kang dibangun tahun 1810. Ing kene, mbiyen pangeran Diponegoro diapusi dening Walanda. Ing museum iki kasimpen meja kursi kang ana guratane kuku Pangeran Diponegoro, klambi kang ukuran dhuwure 1,57 meter lan ambane 1,35 meter, digawe seka bakal (kain) shantung. Ana uga kitab Tahrib bale kanggo sholat, 7 cangkir lan maneka warna liyane.
2.    Adhedasar pethikan artikel kasebut, bisa dimangerteni yen artikel kasebut kalebu jinis artikel...
a.         artikel narasi
b.        artikel deskripsi
c.         artikel persuasif
d.        artikel preskriptif
e.         artikel argumentasi
3.        Artikel kang isine ndhungkap fakta-fakta miturut pamawase panulis, jinis artikel iki cocog kanggo njlentrehake panemu anyar, yaiku....
a.         artikel eksploratif
b.        artikel eksplanatif  
c.         artikel dheskriptif
d.        artikel predhiktif
e.         artikel prespektif
4.        Wacanen pratelan crita wayang ing ngisor iki!
....................
Raden sumantri kumalungkung jalaran titisane Bathara Wisnu, mula dheweke nyoba kadigdayane tumrap prabu Arjuna Sasrabahu. Raden Sumantri lan prabu Arjuna Sasrabahu adu kasekten. Kekarone padha unggul. Wekasane Prabu Arjuna Sasrabahu migunakake gaman cakrabaskara banjur Raden Sumantri kasil kaasorake.
...................
Sapa wae paraga sajroning crita wayang kasebut?
a.         Raden Sumantri, Bathara Wisnu, lan Arjuna Sasrabahu
b.        Raden Sumantri, Bathara Bayu, lan Arjuna Sasrabahu
c.         Raden Sumantri, Bathara Wisnu, lan Arjuna Parta
d.        Raden Sumantri, Bathara Wisnu, lan Pandhudewanata
e.         Raden Sumantri, Bathara Guru, lan Arjuna Sasrabahu
5.        Petruk dadi Ratu
Nalika, Petruk dadi ratu akeh wong kang gumuyu. Miturut wong-wong, Petruk dadi ratu iku amung lakon impen. Lakon impen wong cilik kang bisa ngowahi kahanan. Apa ana rakyat kang mlarat lan bodho bisa dadi raja kang sugih lan bijaksana? Ana uga kang ngarani manawa petruk dadi ratu kuwi amung pasemon babagan kere munggah bale. Ana uga kang ngarani manawa Petruk dadi ratu kuwi amung lakon aji mumpung babagan kawula alit kang migunakake kesempatan sajroning kesempitan. Petruk dadi ratu dudu lakon wong bodho kang dadi raja, utawa lakone wong cilik kang aji mumpung ananing lakon mencoke wahyu marang kawula.
Apa pesen moral saka teks crita wayang petruk dadi ratu kasebut?
a.         wong cilik uga bisa ngowahi kahanan
b.        petruk pengin dadi ratu
c.         ratu kang ora wicaksana
d.        dadi ratu kudu direwangi rekasa
e.         ratu kudu bodho dhisik
6.        Miturut kakawin Arjuna Wiwaha, kang ndadekake penontone kepencut marang lumakuning pagelaran wayang, saengga bisa njalari sumedhot rasane, yaiku ....
a.         swasana kang ngrembaka sajrone carita wayang
b.        wayange mau kang bisa urip saka kaprigelane dhalang
c.         wayang dipercaya nduweni piguna kang asipat magis
d.        teks carita wayange mau, kang dayane mikat penonton
e.         kapitayane penonton marang barang gaib
7.        Paman Adipati, kula ngaturaken sungkeming pangabekti mugi konjuk.
Wangsulan kang trep yaiku ...
a.         Ya ngger, daktampa, ora liwat pamujiku tampanana.
b.        Ki sanak menika sinten lan saking pundi?
c.         Pancen bener kaya ngono kuwi kuwajibane duta.
d.        Ana wigati apa kowe sowan mrene?
e.         Pakaryan kang becik kudu kalestarekake!
8.        Wong/ bocah sabarakan/ meh padha umur-umurane migunakake basa ngoko lugu, tuladhane yaiku ....
a.         kowe wis mangan?
b.        panjenengan sampun dhahar?
c.         sampeyan wis dhahar?
d.        panjenengan wis mangan?
e.         kowe wis dhahar?
9.        "Aku wis...,Bapak ugi sampun..."
Tembung sing pas manut unggah-ungguhe kanggo jangkepi ukara kasebut yaiku....
a.         dhahar, mangan
b.        mangan,dhahar
c.         mangan,mangan
d.        nedha,mangan
e.         mangan,nedha
10.    Susi similikithi mangan roti entek siji ngombene teh sisri.
Ukara kasebut dumadi saka Purwaknthi guru....
a.         lumaksita
b.        basa
c.         sastra
d.        swara
e.         gatra
11.    Desa Sukoharjo salah sijine desa sing paling ayem tentrem. Nanging nalika ketekan warga anyar sing jenenge Misijan desa kasebut malih semrawut. Misijan kerep gawe geger ing desa kasebut. Senengane omben main lan tawuran. Para sinoman akeh sing katut melu-melu Misijan. Misijan bebasan...
a.         nututi layangan pedhot
b.        nabok nyilih tengan
c.         ngubak-ubak banyu bening
d.        adol lenga kari busike
e.         sedhakep ngawe-awe
12.    Paribasan  busuk ketekuk, pinter keblinger duweni teges, yaiku....
a.         ngrasakake seneng ora gelem wragat
b.        kakehan omong nanging mrantasi
c.         gelem njaluk emoh menehi
d.        bodho lan pinter cilaka kabeh
e.         samubarang kang disingidake bakal konangan
13.    Sapa sing bisa aweh sandhang, yen wadon dipek sedulur, yen lanang arep disuwitani utawa gelem didadekne bojo.
Tuladha basa lisan kasebut unine ... .
a.         wara-wara
b.        patembaya
c.         reklame/iklan
d.        layang
e.         lelayu

14.    Gunane aksara murda yaiku kanggo nulis jeneng panggonan, tuladhane....
 
15.    Yen aksara swara lumrahe kanggo nyerat basa manca mligine basa Arab, tuladhane....
16.    Manungsa kudu bisa mungkurake kabeh hawa nepsune. Uripe manungsa iku ora selawase, mula kudu tansah eling lan waspada. Seneng darma lan ngedohi/ngungkuri angkara. Tembang iki watake sereng.
Apa tembang sing dimaksud?
a.         pocung
b.        pangkur
c.         mijil
d.        durma
e.         megatruh
17.    Mijil
Poma kaki padha dipun eling
ing pitutur ingong
sira uga satriya arane
kudu anteng jatmika ing budi
ruruh sarta wasis
samubarangipun
Tembang mijil ing ndhuwur nduweni guru wilangan, guru lagu lan guru gatra....
a.         10g, 6g, 10e, 10i, 6s, 6n ; 6 gatra
b.        10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 5u ; 6 gatra                                        
c.         10i, 5o, 10e, 10i, 6i, 6u ; 6 gatra
d.        10i, 6o, 10e, 8i, 6i, 6u ; 6 gatra                                          
e.         10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 6u ; 6 gatra
18.    Ngelmu iku kalakone kanthi laku
lekase lawan kan kas
tegese kas nyantosani
setya budya pangekese dur angkara
Yen dideleng saka paugerane tembang ing dhuwur kalebu tembang macapat....
a.         pocung
b.        megatruh
c.         mijil
d.        maskumambang
e.         kinandthi
19.    Bapak pocung dudu watu dudu gunung
sabamu ing alas
ngon-ingone sang bupati
yen lumaku si pocung lembehan grana
Saka tembang kasebut, nyritakake ngenani apa?
a.         bupati
b.        alas
c.         gajah
d.        cah mlaku
e.         grana
20.    Semaken tembang ing ngisor iki!
mangkono ngelmu kang nyata,
sanyatane mung weh reseping ati,
bungah ingaran cubluk,
sukeng tyas yen denina,
nora kaya si punggung anggung gumrunggung,
ugungan sadina dina,
aja mangkono wong urip.
Pitutur luhur kang tinemu sajroning tembang ing ndhuwur yaiku … .
a.         dadi wong mono aja seneng ngina marang sapadha-padha.
b.        wong urip iku aja sedih yen diarani bodho, aja nesu yen diina, mula kowe bakal nemoni urip kang tentrem.
c.         wong bodho iku adate sok sombong lan keminter.
d.        goleka ilmu sing akeh supaya mulya uripmu ing tembe mburi.
e.         uripa kanthi prasaja lan jujur ana sakabehing tumindak.


21.    Ubarampe upacara adat, yaiku:
1. Pengaron sing diisi kembang setaman.
2. Kurungan, kanggo nggambarake yen donyane anak isih sithik utawa ciut.
3. Werna-werna barang sing diselehake sajroning kurungan kang nggambarake suwene urip lan kuwajibane manungsa.
Saka saperangan ubarampe kasebut, upacara adat apa sing dimaksud?
a.         palakrama
b.        bersih desa
c.         tedhak siten
d.        brokohan
e.         sunatan
22.    "Purwa, madya, wus dumugi pungkasaning adicara. Kula minangka pranatacara ingkang ndherekaken adicara ndherek mangayubagya dhumateng risang penganten sarimbit, sageda nggayuh gesang ingkang atut runtut rerentengan ngantos kakenkaken ninen-ninen kadya mimi hamintuna."
Perangan teks pidato kasebut kalebu....
a.         purwaka
b.        isi
c.         panutup
d.        salam pambuka
e.         cengkorongan
23.    Salah sijine syarat dadi pranatacara yaiku olah subasita lan solah bawa. Apa tegese?
a.         polatan lan tindak tanduk kang nyengsemake.
b.        manganggo klambi kudu pantes lan jumbuh karo kepreluane.
c.         ngerti unggah-ungguh basa sarta tansah nambah kawruh endahing basa lan sastra.
d.        kedaling lathi kudu digladhi murih bisa luwih cetha ing pangucap (lafal).
e.         kudu akeh kawruhe kanthi cara sregep maca, ndeleng, ngrungokake pawarta, sarta golek wewarah marang para winasis.
24.    Raden Sadara                  : Paman Adipati, kula ngaturaken sungkeming pangabekti mugi konjuk.
Adipati Sasranagara        : Ya ngger, Sadara. Daktampa, ora liwat pamujiku tampanana.
Raden Sadara                  : Inggih, kula pundhi mugi ndadosaken jimat paripih, Paman.
Adipati Sasranagara        : Njanur gunung dene kowe sowan ana ing Bojonegoro, apa pancen ana wigati?
Raden Sadara                   : Inggih, sowan kula estunipun mundhi dhawuh Rama Siralawe ing Tuban saperlu nanjihaken bab jejodhoan antawisipun Kakang Wiratmaya kaliyan Kangmbok Retna Kumala, Paman.
Setting panggonan adegan kasebut yaiku?
a.       pasewakan agung
b.      taman sari
c.       dalan desa
d.      alun-alun
e.       alas
25.    Mak Gi wong wadon sing wis panglong kuwi ngenteni anak-anake kanthi sabar sinambi lempit-lempit sandhangan kang mentas dipulung saka memehan. Ing pojoke gubug ana celengan saka kendhi sing sasuwene iki dadi gandhulane ati. Ya celengan iku kang bisa aweh panjurung uripe lan anakanake. Tangane kang wis kisut dipangan wektu kanthi kebak rasa welas asih wis rampung nyawisake mangan kanggo anakanake. Bocah papat kang racak umur-umurane kuwi olehe ngopeni ngungkuli jabang bayi sing diprejelne dhewe. Mak Gi pancen uripe tanpa bandha, nanging katresnane kang tulus bisa kanggo nggedhekake bocah-bocah senajan kudu medhot olehe padha sekolah.
Saka pethikan crita cekak kasebut, kalebu perangan....
a.       komplikasi
b.      koda
c.       orientasi
d.      resolusi
e.       panutup