Nafkah dalam masa ‘iddah.

    Al Qur’an surat Ath Thalaq ayat 6 :

أسكنوهن من حيث سكنتم من وجدكم ولا تضاروهن ليضيقوا عليهن. وإن كنّ أولات حمل فأنفقوا عليهنّ حتى يضعن حملهن فإن أرضعن لكم فأتوهنّ أجورهنّ. وأتمروا بينكم بمعروف. وإن تعاسرتم فسترضع له أخرى
Tempatkanlah mereka (para isteri) dimana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan (hati) mereka. Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusukan (anak-anak) mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya, dan musyawarahkanlah di antara kamu (segala sesuatu), dengan baik, dan jika kamu kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya.

    Kitab Al Muhadzdzab juz II halaman 176 :

إذا طلق إمرأته بعد الدخول طلاقا رجعيا وجب لها السكنى والنفقة في العدة
Apabila suami mencerai isteri sesudah dukhul dengan talak raj’i, maka isteri berhak mendapat tempat tinggal dan nafkah semasa iddah.

    Kitab Al Iqna’ juz II halaman 177 :

ويجب للمعتدة الرجعية السكنى والنفقة
Wajib diberikan kepada perempuan yang mengalami iddah raj’iy yaitu tempat tinggal dan nafkah.

    Kitab Fathul Wahab juz II halaman 137 :

ومؤنة عدة كمؤنة زوجة في تقديرها ووجوبها يوما فيوم
Nafkah isteri dalam masa iddah itu sama dengan nafkah isteri dalam perhitungan dan kewajiban sehari-hari.

    Kitab Al Fiqhu ‘ala Madzahibil Arba’ah juz IV hal 576 :

إن النفقة العدة يجب للزوجة المطلقة رجعيا حرة أو أمة. والمراد بالنفقة ما يشتمل الإطعام أو الكسوة والمسكنة
Sesungguhnya nafkah iddah itu wajib atas seorang suami untuk isterinya yang ditalak raj’iy, baik merdeka atau budak. Yang dimaksud dengan nafkah ialah apa yang berhubungan dengan makanan, pakaian dan tempat tinggal.

    Qalyubi juz IV halaman 85 :

وتجبان (أى النفقة والكسوة) لحامل لقوله تعالى :" وإن كن أولات حمل فانفقوا عليهن حتى يضعن حملهن" لها (أى نفسها) بسبب الحمل وفى قول للحمل نفسه
Nafkah dan pakaian wajib atas suami yang menalak isterinya yang sedang hamil karena firman Allah : “Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin” *) hak untuk si isteri dengan sebab kehamilannya. Dalam qaul yang lain untuk kehamilan dirinya.
*) Surat At Thalaq ayat 6.